6 Petua Simpan Roti Agar Tahan Lama

 https://kongxie.blogspot.my/2017/08/6-petua-simpan-roti-agar-tahan-lama.html

Menurut David Norman, dari kedai roti dan taman bir Austin yang terkenal, Easy Tiger, belilah roti buku (freah loaf) yang belum di potong dan jangan beli roti kepingan kerana jangka hayat roti akan menjadi pendek apabila roti telah di potong. Lebih baik potong roti loaf tersebut bila anda mahu memakannya. Biasanya roti fresh loaf yang di beli di kedai bakery selalu menjadi tidak elok selepas 2 hari jika di biarkan terdedah tanpa menyimpannya dengan cara yang betul. Ia akan menjadi kering dan hilang rasa. Dengan kaedah penyimpanan roti yang betul, anda akan dapat menghalang roti menjadi berkerak, keras  kerapuhan dan kulat.

Jom ikuti petua bagaimana untuk memastikan roti anda segar dan masih boleh di makan. 

PETUA #1
Jangan biarkan roti dalam suhu bilik (20ºC) selama lebih daripada 2 hari. Jika anda tinggal di tempat yang mempunyai kelembapan yang tinggi, bekukan roti anda jika anda tidak mahu roti tersebut  menjadi berkulat!

PETUA #2
Potong roti dari tengah kemudian tolak dua bahagian roti tadi supaya bersatu bagi menghalang udara ke bahagian dalam roti.

https://kongxie.blogspot.my/2017/08/6-petua-simpan-roti-agar-tahan-lama.html

PETUA #3
Balut roti anda dengan plastik atau aluminium foil untuk memerangkap kelembapannya. Jangan gunakan beg kertas, kerana ia membolehkan udara dalam beg kertas mengeringkan roti!

PETUA #4
Untuk lebih mudah di kemudian hari, laburkanlah sedikit duit anda untuk membeli breadbox. Bekas ini memang dibuat untuk menyimpan roti. Di pasaran telah ada box yang diperbuat daripada logam namun box daripada kayu masih tetap berbaloi. 

https://kongxie.blogspot.my/2017/08/6-petua-simpan-roti-agar-tahan-lama.html
 
PETUA #5
Letakkan roti di dalam freezer, bukan peti sejuk. Simpan di refrigirator menyebabkan retrogradation, proses yang mana roti mengalami recrystallizes dan  menjadi keras. Anda boleh memotong roti menjadi kepingan, masukkan kedalam platstik dan simpan di freezer. Oleh itu jika anda mahu makan roti tersebut ianya telah siap di potong dan hanya perlu memanaskannya di dalam oven/toaster.

PETUA #6
Sekiranya roti menjadi keras dan nampak tidak lagi fresh, panaskan dalam microvawe selama 10 saat dengan tuala kertas lembap untuk melembapkannya sebelum anda masukkan ke dalam oven ataupun toaster. Ini akan melembutkan bahagian dalam roti dan potong bahagian roti yang keras dengan pisau.

https://kongxie.blogspot.my/2017/08/6-petua-simpan-roti-agar-tahan-lama.html

Semoga bermanfaat. Selamat mencuba!

Sumber : shanghaiist.com |  huffingtonpost
 
Dikuasakan oleh Blogger.