Fakta Mengenai Kapal Malang, Titanic Yang Tidak Kita Ketahui. Fakta Nombor 12 amat mengejutkan!

https://kongxie.blogspot.my/2017/08/fakta-mengenai-kapal-malang-titanic.html

RMS Titanic adalah kapal penumpang penumpang British yang tenggelam di Lautan Atlantik Utara pada awal pagi 15 April 1912, selepas ia bertembung dengan iceberg semasa pelayaran sulungnya dari Southampton ke New York City. Terdapat kira-kira 2,224 penumpang dan anak kapal di atas kapal itu, dan lebih daripada 1,500 orang meninggal dunia, menjadikannya salah satu bencana maritim komersial paling dahsyat dalam sejarah moden (sumber: Wikipedia). Di sini, kami bawakan fakta-fakta yang menarik tentang Titanic, kapal yang menjadi sebahagian daripada cerita rakyat walaupun jangka hayatnya sangat singkat:
 
#1. Titanic menggunakan kira-kira 600 tan metrik arang batu setiap hari yang  diangkut dengan penyodok ke dalam relau oleh 176 orang pekerja. Hampir 100 tan abu dikeluarkan ke laut setiap 24 jam.

#2. Terdapat 20,000 botol bir di atas kapal, 1,500 botol wine dan 8,000 cerut. Walau bagaimanapun, ini hanyalah untuk penumpang kelas satu.

#3.  Hotel Ritz di London merupakan inspirasi utama di bahagian interior dalaman Titanic.

#4. Merupakan sebuah bandar terapung, Titanic bahkan mempunyai akhbar sendiri yang dinamakan Bulletin Daily Atlantic.   
 https://kongxie.blogspot.my/2017/08/fakta-mengenai-kapal-malang-titanic.html
 
#5. Tahukah anda bahawa terdapat 246 orang mengalami kecedaraan dan 2  mengakibatkan kematian yang direkodkan semasa pembinaan Titanic selama 26 bulan di Belfast.

#6. Seramai 20 ekor kuda diperlukan hanya untuk membawa sauh utama kapal Titanic ini!

#7. Penumpang kelas pertama diberi buku muzik yang mengandungi 352 lagu. Pemuzik-pemuzik di dalam kapal mestilah tahu untuk memainkan kesemua lagu tersebut.

#8. Ingat lagi babak filem Titanic pada tahun 1997 menunjukkan pemuzik-pemuzik bermain muzik sehingga kapal itu tenggelam? Babak itu merupakan tribute kepada para pemuzik di atas kapal, yang sebenarnya terus memainkan muzik selama lebih dua jam selepas kapal itu melanggar bongkah ais.
 
John Jacob Astor IV - Beliau adalah orang terkaya di yang menjadi penumpang Titanic.

#9. Anda pasti tahu yang Titanic tidak mempunyai bot keselamatan yang cukup untuk menampung semua penumpang. Sepatutnya lifeboat drill (latihan yang dilakukan oleh kelasi kapal sebelum memulakan pelayaran) dijadualkan berlangsung di atas kapal pada 14 April 1992 tetapi ia dibatalkan atas alasan yang tidak diketahui. Kapal tersebut akhirnya ditakdirkan berlanggar dengan bongkah ais beberapa jam kemudian.

#10. Semua foto dan lukisan menunjukkan empat corong di Titanic tetapi sebenarnya hanya tiga daripada mereka berfungsi. Yang terakhir ditambah untuk mencantikkan kapal!

#11. Ramai yang percaya bahawa terdapat binokular di dek pemerhatian jadi tragedi itu boleh dihindari. Legenda mengatakan bahawa kapal itu membawa binokular tetapi tiada siapa yang mempunyai kunci kotak binokular tersebut.

#12. Terdapat sebuah buku dengan cerita yang sangat mirip dengan cerita tragedi kapal Titanic, sebuah kapal penumpang yang besar, melanggar bongkah ais di Atlantik Utara, tidak cukup bot penyelamat dan turun dengan separuh daripada penumpangnya. Kapal dalam buku itu dinamakan The Titan. Menakjubkan, buku itu ditulis pada tahun 1898, kira-kira 14 tahun sebelum tragedi sebenarnya!

#13. Bangkai kapal Titanic ditemui pada tahun 1985 dan terletak 370 batu dari pantai Newfoundland, sekitar 12,500 kaki di bawah permukaan laut.

Iceberg yang dipercayai di langgar oleh Titanic dirakamkan pada pagi 15 April 1912

#14. Hidangan terakhir yang dihidangkan kepada penumpang kelas pertama terdiri daripada 11 hidangan.

#15. Teori konspirasi menunjukkan bahawa Titanic tidak pernah tenggelam! Ia adalah kapal kakaknya, Olimpic yang tenggelam pada malam itu dan ianya di buat atas tujuan insurans!    

Sumber : Happytrips   
Foto : Wikipedia 
Dikuasakan oleh Blogger.