Jadilah seorang yang pemaaf


Maafkanlah setiap kesalahan orang lain sepertimana kau mengharapkan keampunan dari Allah atas setiap dosa yang telah kau lakukan.

Kata-kata ini sebenarnya peringatan @ reminder pada diri sendiri. Sememangnya sukar untuk memaafkan seseorang apabila apa yang mereka perbuat terlalu melukakan hati. Namun selalunya kemaafan akan terbit juga mengikut musim dan waktu.



Wahai diri, belajarlah memaafkan dan melupakan kesalahan orang lain. Tidak baik disimpan dendam terlalu lama. Hanya kerana mereka berkelakuan buruk, jangan jadikan diri kita seperti mereka. Kita lebih baik dari itu. Jangan jadikan kepahitan tingkah laku seseorang membuatkan kita juga menjadi seorang yang pahit.


Sedar tidak sedar, kita juga ada melukakan hati orang lain. Kita manusia biasa dan mereka yang melukakan kita juga manusia biasa dan sebagai manusia biasa kita memang tidak pernah terlepas dari membuat kesilapan.

In life only one thing is certain. Apart from death and taxies, no matter how hard you try, no matter how good your intentions, you are going to make mistakes. You’re going to hurt people. You’re going to get hurt and if you ever want to recover, there’s really only one thing you can say.....

Forgive and forget. That’s what they say. It’s good advice but it’s not very practical. When someone hurts us, we want to hurt them back. When someone wrongs us, we want to be right. Without forgiveness old scores are never settled. Old wounds never heal and the most we can hope for is that one day we’ll be lucky enough to forget.
- Meredith Grey


Mutiara kata/ kata-kata hikmah untuk maaf dan memaafkan

#Memaafkan tidak dapat merubah masa lampau tetapi sudah tentu dapat merubah masa depan.
#Untuk menjadi bahagia sebenarnya sangat mudah jika kita mahu memaafkan diri kita sendiri, memaafkan orang lain dan hidup dengan penuh rasa kesyukuran
#Barangsiapa memaafkan kesalahan orang lain maka Allah akan memaafkan kesalahannya pada hari kiamat. (Al Hadits)
#Tidak ada satu pun ubat yang dapat menyembuhkan sakit hati kecuali keikhlasan.

Kata-kata hikmah dalam bahasa Inggeris tentang Forgiveness ( Maaf dan Memaafkan)


#The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong. - Mahatma Gandhi
#Forgive all who have offended you, not for them, but for yourself.- Harriet Nelson
#It takes a strong person to say sorry, and an ever stronger person to forgive.
#Resentment is like drinking poison and then hoping it will kill your enemies.- Nelson Mandela
#To forgive is the highest, most beautiful form of love. In return, you will receive untold peace and happiness. -Robert Muller

To forgive is to set a prisoner free and discover the prisoner was you.



Kemaafan bukanlah sesuatu yang mudah dilakukan. Kadangkala ianya lebih pedih dari sakit yang kita rasakan untuk memaafkan seseorang yang melukakan hati kita tetapi kita tidak akan menemui kedamaian tanpa kemaafan. 

Apabila kita memaafkan seseorang, hati kita akan tenang, fikiran kita akan lapang dan jiwa kita tidak berdendam dengan sesiapa.
Dikuasakan oleh Blogger.