Bukan asap rokok sahaja merbahaya kepada orang lain | Pewangi, produk dan kosmetik juga membahayakan kesihatan orang sekeliling


Sana sini rata-ratanya berkongsi tentang asap rokok yang menyebabkan kanser dan pelbagai penyakit kepada penghidunya. Kaum wanita yang bencikan rokok dan perokok bukan main lagi memainkan peranan serta bersemangat sungguh bercerita dan berhujah tentang bahayanya asap rokok namun tahukah anda bahawa minyak wangi, bahan pencuci, sabun dan kosmetik yang anda sedang gunakan juga berpotensi menyebabkan penyakit kepada diri anda dan juga orang-orang yang berdekatan dengan anda?

KENAPA PERFUME DAN PEWANGI DALAM KOSMETIK MERBAHAYA UNTUK KESIHATAN

Pewangi boleh dikelaskan sebagai "asap rokok kedua" yang merbahaya kepada pemakai dan orang yang berdekatan yang terbau wangian tersebut. 

Wangian yang juga dipanggil parfum, adalah bahan utama dalam minyak wangi dan cologne. Ia diletak di dalam produk kosmetik, sabun, ubat-ubatan, shampoo dan banyak lagi. Wangian-wangian itu dicampurkan untuk memberi bau yang menyenangkan kepada pengguna tetapi ianya juga taktik pembuat bahan-bahan itu untuk menghilangkan bau kimia berbahaya dan bahan-bahan lainnya.


Menurut kajian tahun 2009 yang dikenali sebagai "Fragrance in the Workplace is the New-Hand Smoke" oleh pengkaji University of Maryland, Christy De Vader dan Paxson Barker, masalah dengan aroma bukan aromanya melainkan bahan kimia sintetik yang berasal dari petroleum dan tar.

Semenjak lima puluh tahun yang lalu, 80 hingga 90 peratus ramuan wangian telah disintesis dari petroleum dan beberapa bahan kimia berbahaya yang biasa didapati dalam produk fragrance termasuk aseton, fenol, toluena, benzil asetat dan limonene. 

Hanya 800 daripada 4,000 bahan kimia yang digunakan sebagai wangian telah diuji untuk toksisiti, sama ada bersendirian atau digabungkan dengan yang lain. Bahan kimia ini sangat teruk sehingga Akademi Sains Kebangsaan A.S. telah mengasingkan pewangi dari racun serangga, logam berat, dan pelarut sebagai kategori bahan kimia yang harus diberi keutamaan tinggi untuk ujian neurotoxicity.

Semua toksin ini menyebabkan kerosakan sistem saraf pusat. Reaksi fizikal kepada wangian dikategorikan sebagai (1) Pernafasan - asma alergi dan bukan alahan, sindrom disfungsi saluran nafas reaktif, (2) Neurologi - migrain, mual, pening, kekeliruan mental, (3) Kulit - kerengsaan, ) Mata - berair, keradangan.


Mereka yang menggunakan produk yang mengandungi wangian sintetik mencipta gelembung toksin yang terus dikeluarkan sejam selepas penggunaan awal, menjejaskan semua orang yang berdekatan. Laman web David Suzuki menyebut kajian tentang asma yang mendapati bahawa pendedahan kepada minyak wangi dan cologne mencetuskan reaksi kepada tiga daripada empat orang yang menghidap asma. Terdapat juga bukti bahawa pendedahan kepada wangian boleh menyumbang kepada perkembangan asma pada kanak-kanak.

Akademi Sains Negara turut mengeluarkan beberapa fakta penting: Sekitar 95 peratus bahan kimia yang digunakan dalam wangian sintetik berasal dari petroleum (minyak mentah). Mereka termasuk derivatif benzena (karsinogenik), aldehid, toluena dan bahan kimia beracun lain yang diketahui berkaitan dengan kanser, kecacatan kelahiran, gangguan sistem saraf pusat dan tindak balas alahan. 

Malangnya, 30 tahun kemudian, bahan-bahan toksik terus muncul dalam produk yang kita gunakan dan bernafas setiap hari. Antara bahan-bahan toksik terburuk yang digunakan dalam losyen, shampoo, sabun pencuci baju, produk pembersih dan banyak lagi termasuk aroma sintetik, sering disenaraikan sebagai label sebagai "wangian".

Banyak di dalam senarai di atas disyaki sebagai pengganggu endokrin, sebatian yang menggerumit dengan kesihatan hormon yang boleh mencetuskan penambahan berat badan bahkan menyebabkan penyakit dalam jangka msa panjang. 


Sememangnya wajib untuk kita memberhentikan segala produk yang mengandungi pewangi tiruan atau pewangi sintetik dan harus juga berkongsi perkara ini kepada keluarga dan teman-teman anda. Pewangi ini jika terkena pada kulit akan meresap jauh ke dalam saluran darah anda. Bahan-bahan kimia dan toksin di dalam pewangi tiruan ini akan menyebabkan pelbagai jenis penyakit. Jangan lagi tertipu dengan taktik " pewangi " pada label. 

Lagi berjenama dan mahal sesuatu produk itu, lagi tinggi kandungan toksin dan kimia di dalamnya. Kalau boleh elakkan bahan yang mengandungi pewangi. Cipta wangian sendiri menggunakan bahan-bahan alami dan gunakan produk organik atau natural adalah lebih baik. Wanita mengandung, yang menyusukan bayi dan menjaga kanak-kanak kecil patut lebih berhati-hati kerana mereka adalah lebih mudah terdedah kepada penyakit. 

Kenali bahan di dalam produk yang anda gunakan. Rajin mencari bahan bacaan berkaitan dengan soal ini. Bukan saja industri kecantikan malahan industri pemakanan juga sudah tidak tulus di dunia ini. Masing-masing gila mengaut keuntungan dan tidak peduli tentang kesihatan orang awam. Lebih-lebih lagi syarikat gergasi kepunyaan hidden hands. Mereka sudah tentu mempunyai agenda jahat tersendiri di sebalik produk yang mereka jual. 


Ingat...hidden hands juga adalah pemilik syarikat farmasi terbesar dunia. Merekalah yang bagi sakit, merekalah yang buat ubat, mereka kaut untung di atas penderitaan orang lain. 
Dikuasakan oleh Blogger.